25.2.09

Blogs als Unterrichtsmittel

Brett Farmer und Audrey Yue von der Universität Melbourne reflektieren über den Nutzen von Blogs als Lernmedium bei großen Lerngruppen von Studienanfängern. Sie konstatieren, dass Blogs einen freieren, emotionaleren, selbstbestimmteren Ausdruck ermöglichen als Diskussionsgruppen und Wikis. Sie verbänden damit Ichstärkung mit einer hohen Anregung zu breit gestreuter Diskussion.
Beim Einsatz als Lehrinstrument legten sie für die Blogs fest:
stipulations set for the exercise were that students were told to post
regularly—at least once a week on average—and to interact with other students’ blogs in the subject through comments and hyperlinks

Zur größeren Sicherheit für die Studenten waren die Blogs aber nicht öffentlich.
Zum Gebrauch konstatieren Farmer/Yue:
Although use of the system never reached universal cohort penetration, it was used by 93% of the enrolled student cohort, a figure broadly correlative to participation rates in the subject's other assessment exercises. However, only 89.4% of students blogged with sufficient consistency and/or quality to meet the assessment criteria and pass the exercise, which is slightly below the subject’s average rate of assessment success of 92.5%.

Die Software sollte der besseren Übersicht für die Tutoren dienen und um alle Probleme des Copyrights zu vermeiden. Farmer/Yue:
These tools included several features aimed at making it easier both for teachers to search and manage a large cohort and for students to find and respond to their colleagues. It was set up to only allow logged in users to read and comment, and students could not override this setting. This was partly because of the trial nature of the software, and partly to set boundaries that would encourage interaction in a smaller group. It was also to avoid any potential copyright infringement issues by keeping the blogging tool as a strictly intramural learning resource rather than one for public display.

Zum Inhalt: Die Studenten erhielten Hinweise, worüber sie schreiben sollten, manche hätten sich freilich "Musterbeiträge" gewünscht.
Die Autoren vermissen den Gebrauch der Blogs als Mittel der Selbstreflexion. Hier unterschätzen sie m.E. die abschreckende Wirkung von Bewertungen.
Von den ausgegebenen Evaluationsbögen erhielten sie nur einen Teil zurück. Auf diesen wurde das Bloggen aber recht positiv bewertet, insbesondere als Mittel, mit andenen Studenten ins Fachgespräch zu kommen. (I really thought it helped me get a further grasp on the ideas we were discussing and it allowed me to really feel as though I was part of a group in uni.)
Am Schluss geben die Autoren eine Reihe von Empfehlungen, wie das Bloggen als Lerninstrument am besten organisiert werden sollte.

Keine Kommentare: